Vraag een willekeurige Helmonder of Astenaar wat het Innovatiehuis is en de kans is groot dat hij niet weet waar je het over hebt. Toch bestaat het al bijna twee jaar en zijn er inmiddels een hoop projecten opgestart waar veel mensen iets aan hebben of gaan hebben. Ook willekeurige Helmonders en Astenaren.
Peter de Witte knikt. Hij is de kartrekker van het Innovatiehuis. De Helmonder werd door de zes Peelgemeenten, werkgeversorganisatie VNO-NCW en waterschap Aa en Maas gevraagd om directeur te worden van het Innovatiehuis. Sinds januari 2018 is het zijn missie om vernieuwende projecten op te zetten in de Peel. ,,Wij horen ook bij Brainport. Maar vaak lijkt het alsof het alleen om de regio Eindhoven draait. Het Innovatiehuis is opgericht om de technologische vernieuwingen ook in Helmond, Asten, Deurne, Someren, Laarbeek en Gemert-Bakel beter te laten landen. Deze regio kent veel maakindustrie en het is ons doel om meer bedrijven aan te laten haken bij de technologische groei.”
Daarbij probeert hij zo veel mogelijk partijen met elkaar te verbinden en samenwerking aan te moedigen. ,,De vraag naar vernieuwende projecten moet wel echt vanuit de ondernemers zelf komen, er wordt niets van bovenaf bedacht. Ondernemers kunnen vragen bij ons neerleggen en daar kan dan een nieuw project uit ontstaan.”
*Peter de Witte* van het *Inovatiehuis de Peel* op de *Automotivecampus* Helmond
Kennis ingehuurd
Het Innovatiehuis heeft alleen De Witte als betaalde kracht. Alle betrokken partijen leveren samen vijf voltijdsbanen en daarnaast worden er mensen met specifieke kennis ingehuurd om projecten te begeleiden. Elke Peelgemeente draagt 30.000 euro bij en daarnaast moet er voor ieder project eigen budget worden opgehaald, bijvoorbeeld door het aanvragen van subsidies of het werven van sponsors.
Binnen het Innovatiehuis ligt de nadruk op zes sectoren. Naast de slimme maakindustrie zijn dat vrije tijd-economie, de voedingsmiddelenindustrie (foodtech), zorg, de vervoermiddelenindustrie (automotive) en de agrarische sector. Inmiddels zijn er voor al deze sectoren speciale projecten van de grond gekomen, de een wat groter en concreter dan de andere. In sommige gevallen worden er ook meerdere uitdagingen aan elkaar vast geknoopt. Een voorbeeld daarvan is Baan zoekt Boer dat zo maar een oplossing zou kunnen betekenen voor twee ‘problemen’. ,,Van de ene kant zijn er enorme tekorten aan technisch personeel in onze regio. Van de andere kant verwachten we een toename van het aantal agrariërs dat stopt en de komende tijd dus op de arbeidsmarkt zal komen. Agrariërs zijn heel vaak heel technisch, dus Baan zoekt Boer kan misschien wel eens een uitkomst worden voor het personeelstekort.”
Proefomgeving van de toekomst
Ook wordt er veel verwacht van het net opgezette Fieldlab. Elf bedrijven uit de Peelregio werken hierin samen in een proefomgeving om zo om te kunnen schakelen naar de toekomst. Een van de deelnemers is het Deurnese bedrijf FHT Perslucht. ,,Het beste wat we hebben kunnen doen”, vertelt directeur Frans Fransen uit Vlierden. ,,We staan voor heel grote uitdagingen. Als we dit niet zouden oppakken, zou dat kunnen betekenen dat we het niet gaan redden.” FHT Perslucht zit samen met elf bedrijven in het Fieldlab. De kosten voor het laboratorium delen ze. In het lab -ingericht bij AAE in Helmond- draait het om data en wat die gegevens je kunnen vertellen over de toekomst. ,,Iedereen is op zoek naar een antwoord op de vraag: wat doet mijn bedrijf over tien jaar? We zijn op zoek naar nieuwe businessmodellen zodat we straks ook nog kunnen bestaan.”
In het Fieldlab zal FHT Perslucht alle gegevens van alle productieprocessen gaan verzamelen. Op basis van die data kun je vervolgens je bedrijf zo optimaal mogelijk inrichten. ,,Dan komen we er misschien achter dat onze service- en onderhoudstak overbodig wordt omdat alle systemen zelf kunnen denken, bijsturen en voorspellen wanneer ze kapot gaan. Dat zou betekenen dat er in ons bedrijf straks ook monteurs achter schermen met software zaken aan het oplossen zijn. Uit die hele datavijver die het Fieldlab straks oplevert, kunnen we nieuwe dingen ontdekken waardoor we alles maximaal efficiënt kunnen maken.”
Zwarte fabriek
De Witte: ,,Waar je uiteindelijk naar toe zal gaan is een zogenaamde donkere fabriek, waar geen mens meer aan te pas komt. Daarin praten de verschillende onderdelen tegen elkaar en zo vinden ze hun weg door de fabriek.” Fransen: ,,Van order tot after sales: alles is dan aan elkaar gekoppeld. En machines zullen zelf na gaan denken en beslissen wat voor het hele proces het beste is.”
Dit alles is letterlijk toekomstmuziek. ,,Maar als we deze weg nu niet inslaan, dan worden we voorbij gestreefd.”
Het mooie van het project vindt Fransen de samenwerking met andere bedrijven. ,,Dat is uniek, vind ik. We stellen ons allemaal open en dus kwetsbaar op.” De elf komen elke week bij elkaar. ,,Het is een pittige investering, maar het zou onbetaalbaar zijn als we deze kennis zelf zouden moeten inkopen of vergaren. Voor ons is het Innovatiehuis een uitkomst.”
*Frans Franssen* werkt samen met het *Inovatiehuis de Peel* op de *Automotivecampus* Helmond
Kansen in toerisme
Die rol wil De Witte ook in de andere sectoren gaan vervullen. Zo is er een grote inventarisatie klaar van alle kansen op het gebied van toerisme in de Peel en gaat het Innovatiehuis werk maken van verbindingen tussen technologie en zorg door een campus op te zetten waarin mensen met elkaar vernieuwende ideeën kunnen bedenken.
In totaal heeft het Innovatiehuis nog vier jaar te gaan. De evaluatie van de eerste twee jaar zijn net achter de rug. ,,We hebben een aantal verbeterpunten waar we mee aan de slag gaan. De gebruikers waren erg tevreden, maar aan bijvoorbeeld naamsbekendheid kan nog heel wat verbeterd worden.”