Als arbeidsmigrant wonen en werken in Nederland
Als een arbeidsmigrant in Nederland komt wonen en werken moet er veel geregeld worden. Een belangrijk onderdeel is het regelen van de inschrijving in Nederland. Heeft u, als werkgever, arbeidsmigranten in dienst? Dan kunt u hen een eind op weg helpen door onderstaande informatie met hen te delen.
Inschrijven in Nederland
Het is bij arbeidsmigranten niet altijd duidelijk wanneer en waar ze zich moeten inschrijven in Nederland. Het begint met een inschrijving in het RNI (Register Niet-ingezetenen), als iemand nog niet weet of hij/zij langer dan vier maanden in Nederland blijft. Dit kan bij een van de 19 gemeenten met een loket voor niet-ingezetenen. Bij de inschrijving krijgt hij/zij een Burgerservicenummer, waardoor men kan werken en salaris kan ontvangen.
Wie langer dan vier maanden in Nederland verblijft, is wettelijk verplicht zich in te schrijven in de Basis Registratie Personen (BRP). Dit gebeurt in de gemeente waar hij/zij woont. Bij inschrijving in de BRP registreert de gemeente een actueel verblijfadres in Nederland, eventuele volgende adressen na verhuizing en het vertrek naar het buitenland.
Waarom is inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP) belangrijk?
De overheid heeft de juiste gegevens nodig van haar inwoners. Bijvoorbeeld om een paspoort, een identiteitskaart of een rijbewijs te kunnen maken, om te weten wie mag stemmen bij verkiezingen, om uitkeringen te verstrekken en om gemeentelijke belastingen te heffen. Maar ook organisaties zoals de Belastingdienst, uitkeringsinstanties en pensioenfondsen gebruiken deze persoonsgegevens voor wettelijke taken.
Meer informatie?
Ga dan naar de website van de gemeente via www.helmond.nl/eerste-inschrijving of neem contact op met team burgerzaken van gemeente Helmond via tel. 14-0492. Meer informatie over de rechten en plichten van arbeidsmigranten vindt u op workinnl.nl. De informatie is beschikbaar in het Nederlands, Engels, Pools, Roemeens, Spaans en Bulgaars.